Reseberättelse från Kalabrien
21-28 september 2011

Resan startade i regn från Västerträffen.Men vi fick sol redan i Frankfurt. Efter byte av plan kom vi fram till ett soligt och varmt Rom 31 grader.Vi fick våra väskor och letade oss så småningom fram till bussen som skulle ta oss vidare, bussen hade en Italiensk chaufför vid namn Elio som betyder solens gud. Han är inget vidare på engelska men vår guide Frank kan hjälpligt kommunicera med honom. Efter ett antal mil på motorväg stannade vi för lunch Frank talade om hur vi skulle gå tillväga på denna Autogrill och det fungerade smärtfritt. Vidare till Paestum för övernattning och Middag. Fint hotell bra mat

Dag 2
Efter frukost kunde vi ta en promenad till en jättefin sandstrand och doppa fötterna
innan vi skulle fara vidare . Vi kör genom ett landskap med hänförande utsikt, från Tyrenska havet mot Joniska havet. Vi stannar för ett besök på lakritsmuseum i Rossano för att få höra hur man tillverkar lakrits samt för inköp.
Snart stannar vi igen för första vinprovningen i Ciro, väldigt trevligt ordnat med massor av druvor och annat tilltugg. Goda viner 3 till antalet ett vitt ett rose samt ett rött som vi smakade och även kunde inhandla.
Därefter åkte vi till Le Castella och vårt fina hotell Baia Degli Dei, de flesta ställde sina väskor och rusade ner till havet för ett dopp i det 25 gradiga vattnet, härligt, sen blev det mörkt och det var dags för middag kl.20.00.

Maten bestod av buffé riklig och god , och vinet var förhållandevis bra för att ingå.

Dag 3

Den tredje dagen for vi mot Tyrenska havet och ett besök hos en vinproducent vid namn Statti här tittade vi på ägorna samt fick reda på att man även producerar olivolja och driver jordbruk med tillverkning av diverse jordbruksprodukter . Vi får här avsmaka ett vitt och ett rött vin med lite tillbehör vi kan även handla dessa.

Nästa besök gällde Serrastretta  en liten by som Bo Hagström besökte i  TV-programen Solens Mat här blev det lunch,och vilken lunch de flesta av oss hade aldrig blivit serverade så många rätter ca. 20-25 st någon gång tidigare .Det blev en av höjdpunkterna på vår resa.    Resan fortsatte vidare  till en liten stad Tripoli som  också ligger i bergen,där besökte vi ett litet sidenväveri.Men upplevelsen var att se uppklädda månniskor på fredags-eftermiddagen spatsera lungt och avslappnat det verkade så genuint.  Vi hade en fantastisk utsikt efter vägen,byarna ligger på klippbranter man aldrig trodde kunde bebyggas.  Dagen blev en upplevelse men utdragen p.g.av vägarbete.

Dag 4

Vi åker till Tropea och utsikten vid Capo Vaticano där man vid riktigt klart väder kan se ända till Stromboli.En hänförande utsikt och branta klippväggar som stupar ner i havet. Vi åker vidare mot en gård som producerar olika produkter. Vi får smaka en del av dessa delikatesser och vi köper alla något för att ta med hem.

Sedan följer bad för en hel del ,de flesta faktiskt, men några vandrar uppför de 88 trappstegen till den gamla stadskärnan. Därefter blir det besök på en kyrkogård där vi kan se hur det byggs mausoleum för stora pengar,helt vansinnigt tycker vi. Vi fortsätter till staden Pizzo där vi äter ”Tartufo Negro” glass som staden är känd för.

Dag 5

På Söndagen är det utfärd till Stilo och Gerace, men många är trötta och väljer att stanna hemma för sol och bad.

Vi åker 27 st. mot Stilo, det var värt bussresan,  en fantastisk utsikt över ett vackert landskap, en gammal kyrka från 700 talet . och en mycket gammal bebyggelse. Från kyrkan gick de som kunde ner till bussen, genom den gamla stadskärnan, väldigt brant med kullerstenar. Utefter vägen kom vi till ett ställe där två män höll på att tillverka druvsaft , vi fick titta in och även smaka denna dryck, tillverkningen var säkert för  husets eget behov av vin.,roligt att ha sett detta. Det var som vi mins från solens mat riktigt genuint och gammalt. Sedan skulle färden gå vidare till Gerace men 10 personer valde att stanna under vägen för bad. Men  de som följde med upp dit var mycket nöjda, Birgitta C . ”biktade sig” i kyrkan bl.a. Sedan hemresa med några droppar regn.

Dag 6

På måndag morgon ställs kosan mot Soverato. Strax utanför staden ligger en får- och buffelfarm där det tillverkas ost från både får och buffel. Här är det  avsmakning samt inhandling som gäller. Det är här vi klär oss i ”engångsstövlar” när vi går för att se hur fåren har det.

Därefter åker vi till Squillace en liten stad uppe i bergen, även här ett hänförande landskap med vackra vyer. Här avnjuter vi en härlig lunch med många rätter igen. Pastan var kanske lite väl kryddstark för oss, men annars väldigt gott. Vi fortsätter med en liten promenad till en likörförsäljning, även här har Bo H. och TV. varit. Vi smakar och köper. Därefter åker vi vidare mot ett Agri Tourismo där man kan bo och lära sig lite om hur bondelivet fungerar. Vi fick se hur pastatillverkning i hemmen gick till, vissa prövade .

Vi får även provsmaka en pasta de gjort på gården, trevligt. På vägen hem får vi höra lite om hur maffian fungerar i denna del av Italien. Innan vi lämnar bussen avtackar vi Liane vår inhemska guide som lämnar oss ikväll hon har varit kunnig och väldigt trevlig.

Dag 7
Tisdag  och start för hemresa vi lämnar vårt hotell och åker norrut mot Salerno där vi besöker en välordnad buffelfarm  och träffar där en svensk yngre kvinna som gift sig med en italienare, en väldigt trevlig sådan , de har två små pojkar som vi också träffar. Här provsmakas mozzarella och lite annan ost med tilltugg och lite vin.
Därefter går färden vidare mot Monte Cassino där middagen väntar, vi har en frågetävling på vägen och prisutdelningen sker efter middagen.
Dag 8
Onsdag vi börjar med att avtacka vår chaufför före  färd mot Rom och plan till Frankfurt där vi byter plan som tar oss till Göteborg(på flygplatsen i Frankfurt avtackar vi även Frank), väl i Göteborg väntar bussen som tar oss till Västerträffen, och så var resan all.