Reseberättelse från resan tilll Portugal den 10-17 oktober  2012.
Text och bilder: Anita o Lennart Andersson

Dag. l den 10 oktober

Resan startar kl,8.00 från Västerträffen, bussen tar oss till Landvetter där vår reseledare Birgitta från Rolfs Resebyrå möter upp, hon hjälper till med incheckningen. Vårt första plan tar oss till Frankfurt, där vi byter plan mot ett som tar oss till vår första anhalt
Porto, där väntar vår portugisiske chaufför Sebastian som tar oss till Tryp Hotell City. Det var två grader minus när vi for och när vi anlände till Porto, 22 plus.

När vi packat upp och installerat oss väntade en trerätters middag på hotellet, sedan läggdags.

Dag 2   den 11 oktober

Vi äter frukost, sedan går bussen kl.9.00 mot Dourodalen vi åker genom ett böljande landskap berg och dalar men tyvärr regnar det en del så vår utsikt blir begränsad. Väl framme i Peso da Regua väntar oss solen och vår båt som tar oss genom Dourodalen en fantastisk resa med vinodlingar hela tiden.

Två slussar på vägen en 34 och en 12 meter hög. Vi äter också en god lunch på båten böljar med aperitif på Portvin och sedan 3 rätters menue. Vi kommer flodvägen till Porto och ser en annan sida av den än när vi anlände. Ljusare och inte så sliten som vi först tyckt. På kvällen 3 rätters middag på hotellet. Staden är mycket backig.

Dag 3. den 12 oktober

Bussen avgår 9.00 för en rundtur i stadens historiska delar. Vi ser en del gamla byggnader, bla. Portos stora katedral, fint utsmyckad bla. med en silverkista. Birgitta stannar upp och sjunger för oss, en sakral upplevelse. Vi besöker det gamla Börshuset. Det var fantastiskt med sina utsmyckningar, en upplevelse i sig.

Ser en tvåvåningsbro som leder över floden Douro, lite unikt. Därefter portvinsprovning och visning hos Sandemans.
Anita A. köpte och delade ut en flaska Portvin till alla resenärer, eftersom vi inte hade några tävlingar på denna resa. Sedan promenad över bron och utefter kajen där det låg gamla båtar som fraktat vin i tunnor på floden, för att sedan skeppas vidare till England som var en stor importör av Portvin. Vi satte oss på någon restaurang efter kajkanten och åt lunch.

På vår väg tillbaka mot Börsen gick de flesta in i en affär där man kunde handla diverse saker tillverkade av kork, tex. paraplyer, väskor, portmonnäer, hattar, kepsar och annat, en hel del köpte. Buss avgick till hotellet
Kl. 16.00 Två personer var lite på vift men anlände exakt i tid. På kvällen tar bussen oss till en liten restaurang där vi äter en 3 rätters middag med vin och en underbar stämning med sång och historier.

Dag 4. 13 okt.(lördag)

Eftersom vi blev lite sena igår går bussen kl.9.30 idag. Vi åker mot Coimbra Portugals f.d. huvudstad. Vi far genom ett kuperat landskap. Grönt och fint, med berg och dalar. Resan tar lite mer än en timma. Vi fick lite tid för oss själva, så det blev lite strosande och ett besök i en vacker kyrka rik tutsmyckad som vanligt i katolska länder

. Därefter en toast och öl i solen, härligt med lite värme. 12.50 tar oss bussen upp till Universitetet. Stort med massor av studenter (samarbetar med Lund) .Detta ligger högt upp i staden med en fantastisk utsikt över nejden och floden Mondego. Vi besöker det fantastiska biblioteket som innehar ca.250000 böcker, 30000av dessa fanns i de salar vi besökte. Denna del av biblioteket var också väldigt fint och utsmyckat. Vi gick vidare upp och fick se salar där studenter fick sina diplom efter avslutad examina. Det var väldigt annorlunda än våra aulor .. En lokal guide som heter Paulo guidade oss i biblioteket, mycket kunnig och brinnande för detta. Tyvärr blev det lite länge att stå rakt upp och ner eftersom det inte fanns någonstans att sitta, inte ens i Universitetskyrkan där vi också gjorde ett besök. Men vi vill inte ha detta ogjort.

Kl. 16.00 väntade bussen för avfärd. Vid bussen var ett antal studenter som ville sälja lite saker för att dryga ut kassan (tre söta flickor i 20-årsåldern). Jag tror de fick sålt lite. Därefter åkte vi till hotellet Tryp Coimbra, Flott värre, Kl.19.00 middag på hotellet, som vanligt 3-rätters.
Kl.20.30 går bussen tillbaka till Centrum där väntar vår kvällsunderhållning Fado, lite annorlunda här än i övriga Portugal. Här är den lite gladare och handlar om studentlivet, mycket bra, avslutas med ett glas portvin.
Åter på hotellet ca.22.45 och sängdags. Även denna stad mycket backig.

Dag 5. 14 okt.
Vi lämnar Coimbra kl.9.00 . Bussen tar oss till en ort som heter Batalha där vi besöker ett kloster som byggdes som minnesmärke över ett slag man vann över spanjorerna. Klostret har en stor mäktig kyrka som vi besökte. där fanns sarkofager där kung Joan l, hans hustru Filippa samt deras söner bla. Henrik sjöfararen ligger begravda. Mycket sevärt. Utanför pågick en loppmarknad för fullt. Därefter ut till kusten och en stad som heter Nazare. Vi åker upp till en utsiktsplats där man kan se kilometerlång sandstrand och en vidunderlig utsikt.

Här pågår även en marknad man kunde köpa fina stickade tröjor, detta gjorde också ett flertal personer.

Bussen tar oss ned för backarna igen och till en fiskrestaurang, där vi blir serverade en 3-rätters lunch, mycket gott. Nu tar vi bussen till en liten stad Obidos som ligger på en kulle. Staden har ett slott och en ringmur. Slottet är ombyggt till hotell. På ringmuren var vi några som vandrade från ingången i staden och fram till slottet ung. halva muren. En mycket pitoresk stad med många små butiker och barer. Därefter färd mot Lissabon och vårt hotell Sana Metropolitan, även detta mycket fint. Ingen middag på kvällen

Dag 6. 15 okt.

Vår buss står klar att åka på rundtur i Lissabon. Vi kör förbi massor av sevärdheter som jag inte kommer ihåg namnen på Vi har en svenska som heter Elsebeth till guide En stadsdel som heter Barrio AIto åker vi upp till, en annan som heter Belem kommer vi också till, där finns bia. Belemtornet som vi stannar till vid, samt Pedro dos Descobrimentos en byggnad som är uppförd att hedra upptäcktsresande.

Härifrån kan man också se 24 april bron med Jesusstatyn. Därefter åker vi till det berömda klostret Mosteiro dos Jeronimos men tyvärr är stängt på måndagar så vi fick nöja oss med att titta utanför, kyrkan också stängd. Sedan färd till det stora Rossotorget. Härifrån utgår den stora paradgatan Avenida da Liberade i stadsdelen Baxia. Här blev vi avsläppta för att själva ströva runt,se oss om och äta lunch .
Kvarteren runt torget var exklusiva med affärer som Dior och liknande.

Några åkte upp i ett tom med Järnhissen Elevador Santa Justa, några åkte bergbana upp till Barrio Alto för att skåda ut över staden. I Lissabon finns många fina parker och serveringar, där man tar en kopp kaffe eller äter något lättare. Staden är också mycket backig.

Bussen hämtar oss 16.30 vid Rossotorget och tar oss till hotellet, där vi kan vila oss en stund, kanske duscha och byta om inför kvällens middag som vi intar på en liten restaurant uppe i Barrio AIto, här räckte inte 3 rätter här blev det 5-rätters med både rött och vitt vin, hög stämning med sång av Bengt, Lena och även Birgitta, väldigt trevligt. Bussen hämtar och kör oss hem för nattning.

Dag 7 16 okt.

Buss som vanligt kI.9.00. Idag kör vi ut till Atlantkusten till Cascais en badort från 1870 talet. Här finns en fiskhamn och en Staty av kung Carlos den 2 . Vi fick tid att ströva omkring en stund, det var en fin liten stad med små mysiga gränder. Därefter åkte vi till Europas västligaste fastlandspunkt Cabo da Roca, här var det bara hav så långt ögat såg. Vi åker därefter upp i bergen till Sintra, här finns en Morisk borg uppe på berget som heter Castelo dos Mouros, dit tog några sig upp

En del följde med in i slottet Palacio Nacional de Sintra, Detta var mycket intressant, slottet används än idag vid celebra besök.
.Vi hade även tid att äta lunch, innan bussen skulle ta oss tillbaka till Lissabon,och vårt hotell för sista middagen på denna resa, middagen avåts på hotellet Innan vi lämnade bussen fick Sebastian ett kuvert med 50 Euro för en lugn och fin körning. Vid middagen överlämnades en present till vår guide Birgitta som varit toppenbra, bjudit på sig själv, framfört sånger och berättat historier, samt var mycket väl påläst.

Dag 8. 17 okt.
Buss avgår som vanligt 9.00, mot flygplatsen. Vårt plan skall gå 12.10 men är ca. en halvtimme försenat, men detta flygs in under resan, så vi kommer till Frankfurt på utsatt tid för vidarebefodran till Göteborg, där vi landar kl. 19.00. På Landvetter väntar bussen,som tar oss till Västerträffen.Hemma igen ca.19.30.

Vi har haft en väldigt bra och trevlig resa, alla har verkat väldigt nöjda, några sa, sätt upp oss för nästa resa spelar ingen roll vart den går.